måndag 4 juni 2012

Drömmar om en trädgård utan gräs


Denna trädgården utan gräset, eller visst kan man stå ut när det är så här sagolikt.

En Oas skapas  



Vi bor i en liten radhus idyll i Nynäshamn och projektet med vårat uterum har pågått en tid nu.
Just nu  då är vi i fullgång med att designa framsidan av våran trädgård. I princip alla gräsmattor i vårat område var och är mossmattor inte heller till mångas nöje,  inte tillräckligt stor för vare sig kubb eller fotboll och absolut inte brännboll.
Jag tyckte att det är bara fjantigt att slita med trimmer och klippare till något så fel.
Efter att jag blivit inspirerad av bilder på stenar i trädgårdar som fanns i olika grupper med både träd och blommor kanske  ett  litet vattenfall.. hmm.. vi tar det långsamt och med tålamod  vilket alla experter rekommenderar.
 Den bästa träningen är det naturen erbjuder, gräva plantera lyfta köra  flera timmar isträck.
Jag tycker det är underbart, berörs inte av insekter eller annat som kanske kryper och nyper.
Solen gassar tiden är för kort. Min passion är på topp.
Som konstnär är detta också en utmaning när jag nu också gör detta på känsla.


Stenar i olika runda former runt växterna hade jag tänkt, och i stället för gräset blir det vacker dekorsten, kanske skiffer plattor för att kunna ta en tur runt .
Då kanske vi kan få känslan av en fantasi.









Vi har planterat ett Körsbärsträd men inte intill detta huset, jag hittade denna bilden och den gav mig  en underbar känsla av total harmoni, kanske något att befinna sig i  sitt inre rum.
Jag tror att denna platsen finns någonstans i USA, vi kan se de typiska i hur de bygger sina trähus med brädorna horisontellt. Fantastiskt vackert.




Detta är då mina inre bilder som nu skiljer sig rejält ifrån verkligheten, visserligen inget fel på den , men det kan behövas lite jobb för att få med dessa färger och ljus.


Denna färgen gör mig hänförd!!


Men nu ser det inte ut så hos oss ännu, detta är bilder som  ger mig inspiration.


I detta läget är vi nu, vi har slitit hårt bara för att komma hit, och jag har min plan med uppdelningen med de olika partierna som skall fyllas med stenar och blompartier. Vi har planterat vårat körsbärsträd , enbuskar och Tujor av olika kvaliteter.. det finns verkligen flertalet olika .
Vi köpte lite på Bauhaus , Blomsterlandet samt Ösmo s Plantshop.
Men vi  är inte klara än på länge. 
Nu lär  jag mig massor när sommaren är över, har jag förkovrat mig ytterligare.




Göran har varit på gymmet flera dagar i veckan i flera år nu, och har byggt upp snygga muskler, och säger att trädgårdsarbete är något helt annat .
Här använder vi ju alla våra sinnen.
Utomhus med vackra omgivningar, dofter  med viljan som kraft.
Som gåva får vi en sanslös träningsvärk på platser vi inte kände till.
Kan inte bli bättre, efteråt sitter vi ner på den lilla altanen och  släcker våran törst med något kallt.








Fortsättning följer....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar